Biztonsági ellenőrzési feladatok
1.Elindulás előtti ellenőrzés ( mindenkinek kötelező ) a. Gumiabroncsok - Csinálni: körbesétálni az autót, megnézni a kerekeket - Mondani: szemrevételezéssel ellenőriztem az abroncsokat, külsérelmi nyom nem látható rajtuk, a profilmélység mindenhol eléri az 1,6 mm-t, és a levegőnyomás megfelelő ,Valamint a gumik minden keréken azonos szerkezetűnek ,( radiál) és tengelyenként azonos mintázatúnak . b. Kormányberendezés - Csinálni: a kocsi mellett állva nézni a kerekeket, és kézzel mozgatni a kormányt úgy, hogy a kerék éppen ne mozogjon. - Mondani: a holtjáték nem haladja meg a 2-4 cm-t, vagy az 5-15 fokot a kormányon mérve. - Csinálni: beletekerni a kormányba addig míg láthatóan el nem fordul a kerék! - Mondani: nem hallatszik rendellenes zaj, (nem recseg, ropog, szorul, akad) tehát ez is rendben van. c. Világító és fényjelző berendezések - Csinálni: mindent végigkapcsolni, és egyenként meg is nézni (elől, hátul!) helyzetjelző, rendszámtábla világítás , tompított és távolsági fényszóró (kék kontroll lámpa). MOST GYÚJTÁST RÁTENNI ( nem elindítani) irányjelző (mindkét irány) féklámpa (segítséggel), tolató lámpa. Kontrollámpákat is megnézzük! (ha vannak) - Mondani: helyzetjelző elöl két fehér, hátul két piros, és a rendszámtábla világítás, tompított, távolsági fényszóró, irányjelző borostyán sárga 3 db van egy oldalon egy perc alatt 60-120 közötti villogás, ha gyorsabb akkor az egyik kiégett., fék piros, tolató fehér. d. Fékek ellenőrzése Üzemi fék.: - Csinálni: benyomni a kuplung pedált, majd a féket is és nyomva tartani - Mondani: a fék rendben van, mert a pedálút a kuplung pedál útjához - képest 1/3-ánál felkeményedik és úgy is marad. (nem lehet tovább nyomni) - Ha beljebb keményedik fel - kopottak a fékek, ha rugalmas - levegős a rendszer, ha beesik - elfolyt a fékolaj. - Kézifék, v. rögzítőfék - Csinálni: kéziféket felhúzni! Számolni a kattogásokat! ( lehet magadban) - Mondani: a kézifék rendben van. 2-6 kattanásig lehet húzni. Nem esik vissza, és nem is jön tovább. e. Rendszámtáblák ellenőrzése - Ellenőrizni a két rendszámtáblát, hogy olvasható,tiszta, a gyárilag kitalált helyén van és, hogy a hátsón megvan-e mindkét hatósági matrica.
- Csinálni: semmit, beülni,nézni az ablaktörlő irányító bajuszkapcsolóját, és beszélni
- Mondani:. Állásokat felsorolni: szakaszos,(fokozatokkal) folyamatos,(fokozatokkal).Ablakmosó spricni. Hátsó ablaktörlő (ha van) esetleg meg kell mutatni melyiket, hogy kapcsoljuk. Ablakmosó folyadék : évszaknak megfelelő,télen téli, nyáron nyári. A téliben olyan adalék van, ami meggátolja azt, hogy megfagyjon .(NEM FAGYÁLLÓ!)
- Csinálni: motorháztetőt felnyitni, motorházban rámutatni az ablakmosó tartályra.
3. Olajnyomás, töltés, hűtés.
- Csinálni: mutatni a műszerfalon a kontroll lámpákat és a vízhőfok műszert.(kis olajos kanna , akkumulátor, és hőmérő látható rajta)
- Mondani: ha ezek a lámpák járó motornál felvillannak,vagy világítani kezdenek, azonnal leállítani a motort..A vízhőfok jelző műszernek ÜZEMI HŐFOKON 85-95 c között kell lennie.
4. Szellőzés fűtés páramentesítés
- Csinálni: rámutatni a középkonzolon az irányítóberendezésekre.
- Mondani: itt állítjuk a bejövő levegő hőmérsékletet, itt a ventilátor erejét,(mennyire nyomja befele a levegőt) itt pedig az irányát.( az ikonok értelemszerűen megmutatják mikor hova jön a levegő). Páramentesíteni a légkondi segítségével a leg hatékonyabb, mert száraz levegőt jutat az utastérbe. A belső levegő keringetést használjuk, ha meg akarjuk gátolni, hogy kintről kellemetlen szagok vagy levegő bejusson az utastérbe. A hátsó szélvédőt az ablakfűtés bekapcsolásával pára mentesítjük.
5. Motorolajszínt ellenőrzés
- Csinálni: motorház fel! Nívópálcát kihúzni, letörölni, visszadugni, újara kihúzni és vízszintesen tartani. Megnézni, hogy az olajszint a min. max. jel között van-e? ( két rovátka a pálca vége felé. Célszerű a letörlés után megkeresni )
- Mondani: Ha kevés az olaj, ugyan olyan olajjal pótoljuk, ami benne van. Ezt vagy a szervíz könyvből , vagy a szerelőtől, vagy a kocsiszekrényen hagyott cédulából tudhatjuk meg.
6. Hűtőfolyadék szint ellenőrzés
- Csinálni: motorház fel! Rámutatni a kiegyenlítő tartályra! ( általában jó nagy, és két cső jön ki belőle.,)
- Mondani: a hűtőfolyadéknak a nyílig kell lennie. (a tartály oldalán). Ha nem látom, óvatosan kinyitom, a túlnyomás veszélyét figyelembe véve, belenézek, és megtudom, mennyi folyadék van benne. Ha kevés , utántöltöm desztillált, vagy ioncserélt vízzel, amihez télen fagyálló folyadékot töltök.
7. Fékfolyadék szint ellenőrzés
- Csinálni: motorház fel! Rámutatni a fékolaj tartályra!
- Mondani: az olajszint min. és max. szint ( a tartály oldalán ) között kell lennie! Ha kevesebb, utántöltés!
Amennyiben azt látom, hogy kevés a folyadék, de tudom,hogy nem folyt el sehol, a fékbetéteket ellenőrzöm, mert valószínűleg azok kopottak. CSAK OLYANNAL, AMI MÁR A RENDSZERBEN VAN
8. Kerékcsere folyamata
- Csinálni: emelési pontokat megmutatni (típusonként változó) Csomagtartóban megkeresni a pótkereket, a kerékanya kulcsot és az emelőt. Megmutatni!
- Mondani: Megállok, - Rögzítem az autót (kézifék, sebességben hagyom, szükség esetén ékelem) – Dísztárcsát leveszem, Kerékcsavarokat meglazítom, - Autót az emelővel az emelési ponton (szakszerűen behelyezve) felemelem, -- Kerékcsavarokat kicsavarom, -Rossz kerék le, - Jó kerék fel, - Kerékcsavar vissza (de nem meghúzva) -Autót leengedni, -Csavarokat átlósan meghúzom, -Elpakolom a cuccot, Továbbmegyek - kb 25-30 km után megállok és a csavarokat
újrahúzom.
9. Elakadást jelző háromszög
- Csinálni: megkeresni a csomagtartóban! Felállítani!
- Mondani: az elakadást jelző háromszöget akkor kell felállítani, ha lakott területen kívüli főútvonal útestjén, vagy autóút, ill. autópálya leállósávján akadtunk el.. Féktávolságon kívül helyezni.
10. Elsősegélydoboz, elakadást jelző háromszög
- Csinálni: megkeresni, rámutatni!
- Mondani,.
Az elsősegély doboznak sértetlennek kell lennie, és a szavatossági időnek nem szabad lejártnak lenni. Ha használunk belőle, pótoljuk..