Nagy Tibor szakoktató honlapja

Jelenlegi , régi és jövendő tanulóim segítségére készült.

            

 Biztonsági ellenőrzési feladatok

   1.Elindulás előtti ellenőrzés ( mindenkinek kötelező )

 

a. Gumiabroncsok

- Csinálni: körbesétálni az autót, megnézni a kerekeket

- Mondani: szemrevételezéssel ellenőriztem az abroncsokat,  külsérelmi  nyom nem látható rajtuk,  a        profilmélység mindenhol eléri az 1,6 mm-t, és a levegőnyomás megfelelő ,Valamint a gumik minden keréken

azonos szerkezetűnek ,( radiál) és tengelyenként azonos mintázatúnak .

b. Kormányberendezés

           - Csinálni: a kocsi mellett állva nézni a kerekeket, és kézzel mozgatni a kormányt úgy, hogy a kerék

             éppen ne mozogjon.

           - Mondani: a holtjáték nem haladja meg a 2-4 cm-t, vagy az 5-15 fokot a kormányon mérve.

           - Csinálni: beletekerni a kormányba addig míg láthatóan el nem fordul  a kerék!

           - Mondani: nem hallatszik rendellenes zaj, (nem recseg, ropog, szorul, akad) tehát ez is rendben van.

c. Világító és fényjelző berendezések 

          - Csinálni: mindent végigkapcsolni, és egyenként meg is nézni (elől, hátul!)

            helyzetjelző, rendszámtábla világítás ,

            tompított és

            távolsági fényszóró (kék kontroll lámpa).  MOST GYÚJTÁST RÁTENNI   ( nem elindítani)

 

            irányjelző (mindkét irány)

            féklámpa (segítséggel),

            tolató lámpa. Kontrollámpákat is megnézzük! (ha vannak)

 

          - Mondani: helyzetjelző elöl két fehér, hátul két piros, és a rendszámtábla világítás, tompított,   távolsági                fényszóró, irányjelző borostyán sárga 3 db van egy oldalon  egy perc alatt 60-120 közötti villogás,                                                            ha gyorsabb  akkor az egyik kiégett., fék piros, tolató fehér.

d. Fékek ellenőrzése

Üzemi fék.:

    - Csinálni: benyomni a kuplung pedált, majd a féket is és nyomva tartani

-          Mondani: a fék rendben van, mert a pedálút a kuplung pedál útjához

-           képest 1/3-ánál felkeményedik és úgy is marad. (nem lehet tovább nyomni)

-          Ha beljebb keményedik fel - kopottak a fékek, ha rugalmas - levegős a rendszer, ha beesik - elfolyt a fékolaj.

-           

Kézifék, v. rögzítőfék

           - Csinálni: kéziféket felhúzni! Számolni a kattogásokat! ( lehet magadban)

           - Mondani: a kézifék rendben van. 2-6 kattanásig lehet húzni. Nem esik vissza, és nem is jön tovább.

             e. Rendszámtáblák ellenőrzése

              -    Ellenőrizni a két rendszámtáblát, hogy olvasható,tiszta, a gyárilag kitalált helyén van és, hogy a   hátsón megvan-e  mindkét hatósági matrica.                                                                      

 

 

   2. Ablaktörlő, mosó, ablakmosó folyadék.

          - Csinálni: semmit, beülni,nézni az ablaktörlő irányító bajuszkapcsolóját, és beszélni

          - Mondani:. Állásokat felsorolni: szakaszos,(fokozatokkal) folyamatos,(fokozatokkal).Ablakmosó spricni. Hátsó ablaktörlő (ha van) esetleg meg kell mutatni melyiket, hogy kapcsoljuk. Ablakmosó folyadék : évszaknak megfelelő,télen téli, nyáron nyári. A téliben olyan adalék van, ami meggátolja azt, hogy megfagyjon .(NEM FAGYÁLLÓ!)

          - Csinálni: motorháztetőt felnyitni, motorházban rámutatni az ablakmosó tartályra.

 

3. Olajnyomás, töltés, hűtés.

               - Csinálni: mutatni a műszerfalon a kontroll lámpákat és a vízhőfok műszert.(kis olajos kanna , akkumulátor, és hőmérő látható rajta)

               - Mondani: ha ezek a lámpák járó motornál felvillannak,vagy világítani kezdenek, azonnal leállítani a motort..A vízhőfok jelző műszernek ÜZEMI HŐFOKON 85-95 c között kell lennie.

       

4. Szellőzés fűtés páramentesítés

          - Csinálni: rámutatni a középkonzolon az irányítóberendezésekre.

          - Mondani: itt állítjuk a bejövő levegő hőmérsékletet, itt a ventilátor erejét,(mennyire nyomja befele a levegőt)  itt pedig az irányát.( az ikonok értelemszerűen megmutatják mikor hova jön a levegő). Páramentesíteni a légkondi segítségével a leg hatékonyabb, mert száraz levegőt jutat az utastérbe.  A belső levegő keringetést használjuk, ha meg akarjuk gátolni, hogy kintről kellemetlen szagok vagy levegő bejusson az utastérbe. A hátsó szélvédőt az ablakfűtés bekapcsolásával pára mentesítjük.

 

5. Motorolajszínt ellenőrzés

                - Csinálni: motorház fel! Nívópálcát kihúzni, letörölni, visszadugni, újara kihúzni és vízszintesen tartani. Megnézni, hogy az olajszint a min. max. jel között van-e? ( két rovátka a pálca vége felé. Célszerű a letörlés után megkeresni )

                - Mondani: Ha kevés az olaj, ugyan olyan olajjal pótoljuk, ami benne van. Ezt vagy a szervíz könyvből , vagy a szerelőtől, vagy a kocsiszekrényen hagyott cédulából tudhatjuk meg.

 

6. Hűtőfolyadék szint ellenőrzés

                - Csinálni: motorház fel! Rámutatni a kiegyenlítő tartályra! ( általában jó nagy, és két cső jön ki belőle.,)

                - Mondani: a hűtőfolyadéknak a nyílig kell lennie. (a tartály oldalán). Ha nem látom, óvatosan kinyitom, a túlnyomás veszélyét figyelembe véve, belenézek, és megtudom, mennyi folyadék van benne. Ha kevés , utántöltöm desztillált, vagy ioncserélt vízzel, amihez télen fagyálló folyadékot töltök.

 

7. Fékfolyadék szint ellenőrzés

                - Csinálni: motorház fel! Rámutatni a fékolaj tartályra!

                - Mondani: az olajszint min. és max. szint ( a tartály oldalán ) között kell lennie! Ha kevesebb, utántöltés!

      Amennyiben azt látom, hogy kevés a folyadék, de tudom,hogy nem folyt el sehol, a fékbetéteket ellenőrzöm, mert valószínűleg azok kopottak. CSAK OLYANNAL, AMI MÁR A RENDSZERBEN VAN

 

8. Kerékcsere folyamata

                - Csinálni: emelési pontokat megmutatni (típusonként változó) Csomagtartóban megkeresni a pótkereket, a kerékanya kulcsot és az emelőt. Megmutatni!

                - Mondani: Megállok, - Rögzítem az autót (kézifék, sebességben hagyom, szükség esetén ékelem) – Dísztárcsát leveszem, Kerékcsavarokat meglazítom, - Autót az emelővel az emelési ponton (szakszerűen behelyezve) felemelem, -- Kerékcsavarokat kicsavarom, -Rossz kerék le, - Jó kerék fel, - Kerékcsavar vissza (de nem meghúzva) -Autót leengedni, -Csavarokat átlósan meghúzom, -Elpakolom a cuccot, Továbbmegyek - kb 25-30 km után megállok és a csavarokat

újrahúzom.

9. Elakadást jelző háromszög

                 - Csinálni: megkeresni a csomagtartóban! Felállítani!

                 - Mondani: az elakadást jelző háromszöget akkor kell felállítani, ha lakott területen kívüli főútvonal útestjén, vagy autóút, ill. autópálya leállósávján akadtunk el.. Féktávolságon kívül helyezni.

 

10. Elsősegélydoboz,  elakadást jelző háromszög

                 - Csinálni: megkeresni, rámutatni!

                 - Mondani,.

 Az elsősegély doboznak sértetlennek kell lennie, és a szavatossági időnek nem szabad lejártnak lenni. Ha használunk belőle, pótoljuk..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 5
Tegnapi: 1
Heti: 6
Havi: 18
Össz.: 3 781

Látogatottság növelés
Oldal: Műszak
Nagy Tibor szakoktató honlapja - © 2008 - 2024 - walzin.hupont.hu

A honlap magyarul nem csak a weblap első oldalát jelenti, minden oldal együtt a honlap.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »